Monday, September 22, 2014


KESAN HUKUM KANUN MELAKA KEPADA UNDANG-UNDANG DI MALAYSIA







- Perundangan

Kedatangcm agarna Islam telah mempengaruhi sistem perundangan di Alam Melayu.
Sistem perundangan tempatan turut mengalami perubahan seperti yang tercatat dalam
Hukum Kilnun Melaka, Adat Pepatih dan Adat Temengung. Undang-undang adat yang
tidak bertentangan dengan ajaran Agama Islam dikekalkan. Contohnya hakim boleh
mengunakan budi bicaranya sarna ada menjatuhkan hukuman potong tangan bagi
kesalahan mencuri ataupun didenda dan dipenjara sahaja.
Setelah Islam datang dan tersebar di seluruh Nusantara sistem perundangan
masyarakat Melayu juga berubah kepada sistem adat dan Islam. Contohnya Melaka
mempunyai Hukum Kanun Melaka yang meliputi tanah, sungai, dusun dan setiap tanah
jajahan takluk Melaka. Undang-undang Laut Melaka meliputi perusahan perkapalan,
perdagangan di laut dan di darat dan kegiatan yang berkaitan denganya. Kedua-dua
kumpulan undang-undang ini adalah didasarkan kepada hukum syariah dan juga hukum
adat yang telah wujud sejak dahulu lagi (Zainal Abidin Abdul Wahid, 192 : 29).
Tradisi pemerintahan berdasarkan perundangan Islam dilanjutkan dalam pemerintahan
Malaysia hari ini. Perlembagan Malaysia menjadikan urusan Islam sebagai urusan
negeri. Bidang kuasa tersebut sangat terbatas dan dinyatakan secara terperinci satu
persatu. Manakala di peringkat negeri terdapat beberapa undang-undang yang telah
dikuatkuasakan seperti undang-undang pentadbiran Islam, undang-undang mahkamah29
syariah, undang-undang pentadbiran keluarga Islam, undang-undang prosedur dan
keterangan, undang-undang sivil, jenayah Islam dan lain-lain lagi.
Oleh kerana Hukum Kanun Melaka adalah undang-undang induk yang meliputi undang- undang lain di dalam negeri-negeri Melayu, amatlah tepat jika ianya dijadikan contoh
tentang wujudnya pengaruh Islam dalam perundangan. Menurut beberapa orang
sarjana barat seperti Wiliam R. Rof dan Alfred P. Rubin, Hukum Kanun Melaka atau
Undang-Undang Melaka pada dasarnya berasaskan Undang-undang Islam di samping
berpegang kepada hukum akal dan hukum adat. Pendapat-pendapat tersebut adalah
sejajar dengan perkatan-perkatan yang terdapat di dalam undang-undang tersebut
antaranya menyebut, ".Mengikut hukum Alah, pada hukum Alah, menurut dali al- Quran dan menurut amr bi al-ma'ruf wa nahyi'ani al-munkar". Terdapat juga undang- undang yang berhubung dengan jenayah, muamalah, kekeluargan, keterangan dan
acara yang berpandukan undang-undang Islam (Afiah Abu Yazid, 203 : 41).


No comments:

Post a Comment